Tekstvak: Tekstvak: Als je oorzaken wilt aanpakken?!

Home ALG

Vicieuze Cirkel

Oorzakelijke Kaarten

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Aan de slag

Simulaties

Wie is Ton?

Contact

Een tweede voorbeeld betreft de prijsontwikkeling tussen twee concurrenten die alleen op prijs concurreren.† Om voor het eigen bedrijf een zo groot mogelijk marktaandeel te halen zul je telkens onder de prijs van de concurrent moeten gaan zitten.† Als de concurrent op een zelfde manier redeneert (en waarom niet deze zit immers in dezelfde branche) dan zal die na enige tijd ook de prijs omlaag brengen. En dit gaat zo door. Daarmee zakt de prijs steeds verder. Vaak tot onder het kosten niveau.† Als dit niet tijdig herkent wordt leidt dit tot het opheffen van beide leveranciers.† De dynamiek hangt sterk af van de branch. Is deze snel en agressief dan volgen de prijsdalingen elkaar snel op.

Dit is een voorbeeld van een klassiek archetype in systeemdenken: escalatie en concurrentie.

Niet alleen zijn naast de prijs ook de andere marketing Pís te betrekken in de kaart, ook de reacties van potentiŽle klanten met hun loyaliteit of prijsgevoeligheid.

Oorzakelijke Kaarten